Saturday, June 22, 2019

زبانهای بلوچی اصالت هزاران ساله خود را حفظ کرده اند و بلوچ خود را ایرانی نمی دانند.

  A nation is a soul, a spiritual principle. Only two things constitute this soul and this spiritual principle. One is in the past the other is present. One is the possession in common of a rich legacy of remembrances; the other is the actual consent, the desire to live together, and the will to continue to value the heritage which all hold in common. The nation is the end product of a long period of work and devotion. The worship of ancestors is understandably justified since they have made us ancestors what we are.
A heroic past, a great man of glory that is the social principle on which the national idea rest. To have a common will in the present, have accomplished great things together and wish to do so again, that is the essential condition for being a nation.

ملت  یک روح و اساس روح است.  دو چیز این روح و  اساس (روح)  را تشکیل می دهند. یکی  گذشته ملت و  دیگر زمان حال است که  ملت دران زندگی می کند. یکی داشتن میراث غنی خاطرات و دیگر بطور واقعی رضایت  به هم زیستی به عنوان ملت، و تمایل به ادامه دادن و  ارزش گذاشتن به میراث فرهنگی  که همه  با ان مشترک هستند است. یک ملت محصول نهایی  دوره طولانی با هم زندگی کردن, زحمت, فداکاری, قربانی و از خود گذشتگی نسلهای گذشته است. ستایش اجداد به وضوح قابل توجیه است. از آنجا که انچه ما هستیم اجداد ما, ما را ساخته اند.
گذشته ی قهرمانانه، مردان بزرگ، باشکوه تاریخی ست که اصول اجتماعی و ایده ملی  یک ملت را بنیاد می کنند. . برای داشتن یک زندگی قهرمانه مشترک در گذشته وداشتن اراده مشترک در حال حاضر، برای انجام دادن کارهای بزرگ  و تمایل به انجام این کارها دوباره  ملت بودن یک امری ضروری استهویت ملی  و ناسیونالیسم پدیده است در بعضی موارد  ترغیب کننده و بعضی اوقات  خطرناک است.
هیچ قدرت سیاسی و اجتماعی قدرتمندتر از هویت ملی وجود ندارد. گاهی اوقات ایده ای لیبرال دمکراسی ممکن است بر هویت ملی غالب شود اما این هویت ملی است که تناقض لیبرال دمکراسی را موازنه می کند . هویت شامل تمام افراد می شود. در حالت طبیعی هیچ انسان بدون هویتی در دنیا وجود ندارد. مهمترین طریقه تعریف از هویت ان است که افراد از خود دارند. اما زبان, فرهنگ, جغرافیا, مذهب پدیده هایی هستند که هویت فرد یا گروه را تعریف می کنند.هویت ملی یک پدیده طبیعی است که در طول تاریخ هزاران ساله شکل گرفته است و شاید هنوز هم در حال شکل گیری است. هویت وابسته به احساسات انسان است و این احساسات طبیعی و غیر قابل کنترل هستند. هویت قدرت غالب بودن بر افراد را دارد بیشتر اوقات این احساست وابستگی به خانواده, قبیله, مذهب و ملت و منطقه غیرقابل کنترل هستند.یکی از مهمترین و اساسی ترین اشتراک بلوچ با بلوچستان تاریخ کهن, فرهنگ و زبانهای بلوچ است. تاریخ مشترک عامل پیوند ملت بلوچ در بلوچستان است. احساست و هویت ملی, پیوندهای تاریخی, زبان و فرهنگ مشترک و مذهب نسل های مختلف را پیوند داده است. ملت های تحت اشغال ایران تاریخ و تجربه های تاریخی جدایی از هم دیگر را دارند. هیچ یک از ملت های تحت اشغال در ایران هویت ایرانی را مقدم بر هویت ملی خود نمی دانند. و ایرانی بودن برای بیشتر ملتهای تحت اشغال ایران باعث افتخار نیست بلکه مایه سرافکندگی است. زبانهای بلوچی اصالت هزاران ساله خود را حفظ کرده اند و بلوچ ها خود را ایرانی نمی دانند. بلوچ هیچ نقطه مشترکی با بقیه ایرانیان ندارد و تنها وجهی مشترک بین بلوچ و فارس همشیه جنگ با یک دیگر بوده  در حال حاضر فارس اشغالگر و بلوچستان اشغال شده است. تلاش ما در کمپین برای ازاد بلوچستان از ایران ازادی بلوچستان از ایران است. بلوچ ایرانی نیست و بلوچستان یک سرزمین اشغال شده است.
مهراب سرجوی مدیر کمپین برای ازاد بلوچستان از ایران.

No comments: