Tuesday, July 16, 2019

سنت گرایان مذهبی شعارها و خواسته های ازادیخوهان بلوچ را به قرض می گیرند تا بتوانند مردم بیشتری بسیج و جامعه جهانی که از تندرو های مذهبی ترس برداشته است گمراه کنند.

  به نظر می رسد که جریانات مذهبی در بلوچستان تحت اشغال ایران با بحران های بسیاری روبرو هستند. این جریانات مذهبی تلاش می کنند تا از تکنولوژی، علوم مدرن و عقل گرائی بدون هرگونه فرضیه اساسی آن را بپذیرد. آنها برای پیشبرد اهداف سیاسی مذهبی در جامعه از روش های مدرن برای بسیج کردن مردم استفاده میکنند. سنتگرایان مذهبی از لحاظ سیاسی و ایده از خوداگاه هستند. آنها کاملا به خوبی می دانند که با استفاده کردن تکنیک و علوم انها به دفاع از ارزش های سنتی خود می پردازند.

اما این بار بعضی از این سنت گرایان مذهبی دارند از بیرون بطوری که یک سیکولار به مذهب نگاه می کند نگاه می کنند تا بتوانند سیکولاریسم را رد کنند.
انها عمدا برای رسیدن به اهداف مذهبی خود از سیاست سیکولاریسم استفاده می کنند. مشاهده کردن این بسیار سخت نیست که دید این ادعای مدرن بودن, سنت گرایان مذهبی انها را در بلوچستان تحت اشغال ایران به طرف ناسیونالیسم می اورد. سنت گریان مذهبی مانند ناسیونالیسم برای احیاء کردن تاریخ مذهبی و باورهای مذهبی و خواسته های مذهبی سیاسی خود احتیاج به سازمان سیاسی دارند که بتوانند مردم را برای خواسته های مشخص و شفاف بسیج و سازماندهی کنند و ممکن است با ناسیونالیسم برای اهداف مشخصی همکاری هم صدا شوند اما در هیچ شرایطی از بلوچستان مستقل از ایران حمایت نمی کنند. سنت گرایان مذهبی در بلوچستان بدرستی اگاهند که سنی ها در ایران بین چندین ملیت تقسیم و از نظر جغرافیایی پراکنده هستند و هیچ وقت نمی توانند به یک قدرت چشمگیری تبدیل شوند اگر می توانستند تا بحال به یک قدرت تبدیل شده بودند. سنت گرایان مذهبی در ایران بطور عموم و در بلوچستان بخصوص برای حقوق از دست رفته خود در ایران احتیاج به تاریخ گذشته دارند و مومنین باید گذشته درخشانی داشته باشند تا مومنین را به ان گذشته درخشان دعوت کنند. انها باید نقشه جغرافیایی, هویت, سرنوشت مشخصی داشته باشند. چه کسی را  انها باید مقصر بدبختی خود بدانند. سنت گرایان مذهبی شعارها و خواسته های ازادیخوهان بلوچ را به قرض می گیرند تا بتوانند مردم بیشتری بسیج و جامعه جهانی که از تندروهای مذهبی ترس برداشته است گمراه کنند.


اخیرا ملاها در سخنرانی های خود از احساسات ملی استفاده کرده اند و در چندین جلسه برای لحظات کوتاه مسجد را تبدیل به جلسه ملی گریان کرده اند. احتمال اینکه حرکت سنت گرایی مذهبی با بعضی از ناسیونالیسم بلوچ همکاری کنند و تبدیل به یک اعتراض اقلیمی در بلوچستان بشود وجود دارد.
اما در این اتحاد یا تبدیلی مشکلات فراوانی وجود دارد. مذهبی جماعت دنبال اباد کردن زندگی بعد از مرگ هستند. مذهب سنی فقط شامل بلوچ ها نیست و مبارزه مذهبی یک حرکت جهانی است مرز های زبانی و جغرافیاعی را نمی شناسد. و بزرگترین مشکلی که بین مذهبی گرایان و ناسیونالیسم وجود دارد این است که ناسیونالیسم سیکولار است و بنیاد و مرجع ان ملت می باشد. ان چیزی که ناسیونالیسم می خواهد برای الان واینجاست و برای همه کسانیکه در بلوچستان زندگی می کنند سهم برابری را در نظر دارد. ناسیونالیسم بلوچ معتقد به جدایی دین از سیاست و برابری حقوق زن و مرد می باشد. اما مذهب بر بنیاد باورها تبعیض قائل می شود و به سیکولاریسم و جدایی دین از مذهب و تکه تکه کردن امت اسلام باور ندارد.
مهراب سرجوی مدیر کمپین ازاد بلوچستان از ایران.

4 comments:

Mehrab. Sarjov said...


اشکالی ندارد بسیار خوشایند هم خواهد بود که اگر قشر مذهبی در بلوچستان مثل کاتولیک های ایرلند عمل می کردند. شاید من نتوانسته ام بحث را بدرستی باز کنم. سنت گرایان مذهبی دیدی بیرون تر از مذهب ندارند. تا به امروز کمتر ملایی به سکولاریسم اعتقاد داشته است. جناب با حلوا حلوا دهن شیر نمی شود. کمتر ملایی اگاهی مفید برای جامعه دارد. ملا به مسایل بعد از مرگ می پردازد و با زندها زیاد سرو کار ندارد. یک بار ملاها را در سال 1979 امتحان کردیم درس خود را از ملا اموخته ایم. مثلا کدام پتانسیل را سنت گرایان مذهبی دارند تا سازمانهای دمکرات از انها استفاده کنند! متن بحث من کاملا اینجاست که سنت گرایان مذهبی برای اهداف خود از ناسیونالیسم می خواهند استفاده کنند نه اینکه ناسیونالیسم شده اند. تنها ملاها نیستند که سازمان یافته عمل می کنند, قبایل سازمان یافته تر یا پتانسیل سازمان یافته شدن بیشتری از سنت گرایان مذهب دارند و اتحاد مذهب گرایان و قبایل جایی برای پیشبرد اهداف شما نمی گذارد

Mehrab. Sarjov said...


بحث من روی افراد مذهبی نیست و روی خود مذهب هم نیست چون بیشتر انسانها بدون مذهب نمی توانند زندگی کنند. من به این موضوع اگاهی کامل دارم که مذهب, فرهنگ و عادات ی روزمره مردم را شکل داده است. وشاید جامعه بدون مذهب از جامعه مذهبی بهتر نباشد. در جایی دیگر این بحت را کرده بودم. بحث من روی تعریف از مذهب و سوء استفاده از مذهب توسط سنت گراین مذهبی است اکنون که از هر طرف رانده شده و تحت فشار هستند و الان می خواهند از کارت ناسیونالیسم استفاده بکنند تا بتوانند برای یاران خود در اینده مفید شوند. بنده شاهد روند گروهای مذهبی پیش از انقلاب اسلامی شیعه بوده ام. بحث من روی گروهای سیاسی مذهبی که در سالهای اول انقلاب به طرفداری از اخوان المسلمین و انقلاب شیعه در سراوان و ایرانشهر کتابخانه ها را به اتش کشیدند. و در حمله به دانشجویان در دانشگاه زاهدان جلوتر از سپاه حرکت می کردند.. و در چابهار در اعدام شدن فعالین چپ دست داشتند. و همچنین وابسته به مولوی فضل رحمن و صمیع الحق پاکستانی و هنوز وابسته به گروهای جهادی جهانی هستند. بحث من این است این گروها و افراد وابسته به این جریانات مذهبی هیچ وقت ناسیونالسیم نخواهند شد اما بنا به شرایط مالی و امنیتی از ناسیونالیسم سوء استفاد می کنند و جنبش ازادیخواهی را تحت شعاع قرار می دهند و سازمانها و جریاناتی که موافق ازادی بلوچستان از ایران نیستند به همچنین جریانات ماجرا جوی مذهبی فضای سیاسی می دهند. زمانیکه شیعه بر ایران حکومت می کند مذهب سنی در بلوچستان می توانست ستونی محکم برای ازادی بلوچستان بشود اما همه شاهد بوده ایم که رهبران مذهبی در بدترین زمان ظلم و بربریت نقش ارام کننده مردم را داشته اند و مردم را به تحمل کردن ظلم دعوت کرده اند. اگر مذهب گرایان در بلوچستان به ملت بلوچ و سرزمین بلوچستان اعتقاد داشتند الان شرایط بسیار مختلف بود.در اخر این را هم می خواهم اضافه کنم ملت بودن و بلوچستان ازاد غیر اسلامی و غیر شرعی نیست. مهراب سرجوی

seasos said...

web link high end replica bags Resources useful site look at this now Dolabuy Bottega Veneta

smeloa said...

l8r33x7h55 f7e71j2p99 y6e08k0s68 k1n18f8y77 i5t66p6b87 j9n14v8f51