Thursday, September 26, 2019

ما معتقد هستیم با کمک بلوچ و اعتماد به بلوچ بلوچستان را ازاد خواهیم کرد


ناسیونالیسم در درجه اول یک اصول سیاسی است که معتقد است که واحد سیاسی ( کشور) وملت باید با هم موافق باشند. از ناسیونالیسم به عنوان یک احساس یا به عنوان یک جنبش می توان به بهترین راه با این اصل تعریف کرد که احساسات ناسیونالیسی احساس خشم ناشی از نقض مداوم حق یک ملت است. جنبش ملی بلوچ  جنبشی است که با حس اشغال بلوچستان توسط ترک و فارس تحریک می شود. راه های زیادی وجود دارد که از طریق انها  می توان حق حاکمیت بلوچ بر بلوچستان را سلب کرد.
 حکومت فدرالی ایران( بلوچستان)  یکی ازاین راه ها است. با عرض ادب به سردار سیدخان و معذرت از بقیه نوه های ان بزرگوار, برنامه فدرالیسم ایران امروزی بطور کل و بلوچستان بطور خاص با حکومت گجر و سردار سیدخان گه یا قصرقند  بسیار متفاوت نیست. 
این شاید تصادفی باشد یا نباشد بعضی از افراد که امروز این هیجان فدرالیسم را در بلوچستان  راه انداخته اند از بازماندگان ان بزرگوار  هستند.
 پیشرفت که هیچ تازه صد و چندی سال به عقب برگشته اند. در بین سال های 1904 تا 1928 زمانیکه که قهرمانان ملی بلوچ  با اشغالگر گجر در حال جنگ و مقامت بودند بعضی از بزرگان ان زمان این بحث را می کردند که " سر و سنگ میدنگ نبیت" و با گجرو بریتانیا برای اشغال بلوچستان همکاری کردند. 
امروز هم  رهبران فدرالیسم هر چند ماه دنبال کفیل جدید هستند. بعد از گذشت 3 نسل یا یک قرن و اندی بحث این اقایان عوض نشده است.
این باور را داشته باشید که مردم سرچشمه قدرت هستند نه خانم قجرلو(رجوی) یا دیگران. ما معتقد هستیم با کمک بلوچ و اعتماد به بلوچ بلوچستان را ازاد خواهیم کرد.
مهراب سرجوی.  

No comments: