Sunday, December 8, 2019

دغدغه اکثریت بلوچ این است که آیا نظام حکومتی اینده می تواند مشکلات بلوچستان را حل کند؟


اکثریت مردم بلوچستان براین باور هستند که بلوچستان یک سرزمین اشغال شده است و رژیم شاه اعتراف کرده بود و سیاست های نظام را ضد بلوچ و به نفع یک نظام استعماری در بلوچستان تنظیم کرده بود، که رژیم کنونی همان سیاست های رژیم قبلی ( رژیم پهلوی ) بلکه بصورت شدیدتر به اجرا گذاشته  هست، و دست به کشتار عمومی در بلوچستان، کردستان، الاهواز زده است.
بیشتر مردم ایران بعلاوه استقلال طلبان بلوچ  خواستار سرنگونی نظام آخوندی هستند که اکثر بلوچ های استقلال طلب بدون شرط از سرنگونی نظام سلطه طلب استقبال گرم می کنند.
دغدغه اکثریت بلوچ این است که آیا نظام حکومتی اینده می تواند مشکلات بلوچستان را حل کند؟ آیا نظام اینده فدرالی دست ازاجرای سیاست های استعماری در بلوچستان برخواهد داشت؟ جواب نه است. بلوچستان از نظر اقتصادی برای  تهران و جهان خیلی مهم است و همه ای شاخص ها اشاره به ادامه سیاست های رژیم شاه و اخوندی است اما با سرعت بیشتر و شاید با حمایت قدرتها جهانی و شرکت های تجاری. 
بلوچ یک مثال دارند که می گویند چراغ خانه، خانه را می سوزاند. این یک واقعیت اشکار است که اکثر مردم بلوچ در سرتاسر دنیا از استقلال بلوچستان پشتیبانی غیر فعال میکنند. این استقبال مردم از استقلال می باشد که سازمان های سیاسی مرکزگرا را  وادار به ناسیونالیسم خجالتی کرده و بصورت عوام فریبانه دست به تحریف از  تعریف حاکمیت ملی می زنند تا جای پایی در بین بلوچ ها داشته باشند.
Jackson and Sorensen introduction to international relation:
State Sovereignty; State’s characteristic of being politically independent of all other states.
ترجمه حاکمیت ملی ویژگی کشور برای استقلال سیاسی از سایر کشورها است
".
رهبران سازمانهای فدرالیستی وابسته به تهران ادم های  سیاسی و با تجربه هستند و معنی کلمات و جملات خود و دیگران را می فهمند.  اگر بطور فرض قبول کنیم که ایران فدرال شد، و در ایران فدرال  حاکمیت ملی بلوچستان باز هم مال تهران است. چندین شاخص  وجود دارد که مشخص می کنند یک ملت حاکمیت ملی دارد یا نه. هیچ کدام از این شاخص ها در فدارلیسم این افراد  وجود ندارد که بلوچ بتواند در داخل ایران به حاکمیت ملی برسد.  فدرالیسم یک نظام اداری برای نجات کشوری است که بن بست سیاسی رسیده و اکثریت حاکم و بعضی جاها اقلیتی که قدر را در دست دارد برای بقا کشور و حفظ منافع خود بکار می گیرد. ما از همه بلوچ های غیر فعال دعوت می کنیم که از جریانات استقلال طلب فعالانه حمایت بکنند بلوچستان قلب اقتصاد اسیا خواهد شد و اجازه ندهیم بیگانگان با کمک یک اقلیت کوچک با نام و رنگ های های جذاب بلوچ را از سرزمین و منابع طبیعی ان محروم کند. 

✍مهراب سرجوی لندن.

No comments: