Monday, March 9, 2020

ملاهای حکومتی با از دست دادن ریشه فرهنگی خود بیشتر سرگردان شده اند

شباهت پهره با
Susa، شوش در ایلام، Elam
 
شاهپور اول دستور تخریب شهر شوش را داد و همه ی ساکنان شوش را کشت و سر جای آن شهری ساخت به اسم ایرانشهر. در قرن بیستم رضا خان میرپنج به پهره حمله کرد و شهر را تخریب کرد و روی خرابه های پهره شهری بنام ایرانشهر ساخت. چون رضاخان مامور انگلیسی ها و شاگرد ارتش سفید روسیه بود اجازه کشتار ساکنان پهره را نداشت. اما کشتار فرهنگ و زبان و احساس ملی ساکنان پهره از آن زمان تا به امروز ادامه دارد.
انتخاب اسم ایرانشھر بجای” پهره “بطور سمبولیک این بود که تمدن بلوچ را از بین ببرند و تمدن فارس را بر روی قبرستان بلوچ بنیاد کنند که به نظرم من تا اندازه ای موفق به ضعیف کردن زبان و فرهنگ بلوچ شده اند. دولت تهران بخشی بزرگی از نخبگان و سران قبایل و مولوی های جامعه بلوچ را مطیع خود کرده است که آگاهانه و بعضی وقت ناآگاهانه تیشه به ریشه اصول اجتماعی فرهنگی سیاسی و اقتصادی خود می زنند. اینطور بنظر می رسد که همه از زبان مادری شأن دست های خود را شسته اند و مطیع زبان استعماری شده اند. از زمان سرکار آمدن جمهوری اسلامی همه مولوی ها خطبه روز جمعه که از آن پیش به زبان بلوچی خوانده می شد ، به فارسی خواندن شروع کردند. بیشتر ملایان هم نقش عمده در کشتن تدریجی زبان بلوچی در بلوچستان تحت اشغال ایران را دارند. ناگفته نماند تنها مولوی که زمان رژیم پهلوی خطبه ها را به زبان فارسی می خواند مولوی عبدالعزیز سربازی بود که مولوی عبدالحمید جانشین اوست و کم کم این مرض به همه مناطق بلوچستان تحت اشغال ایران سرایت کرد. سوالی که باید از طرف ملاها جواب داده شود آیا خواند خطبه و تبلیغ دین به زبان بلوچی از طرف مذهب جایز نیست؟ چرا تا قبل از جمهوری اسلامی جایز بود؟
اما در مورد کسانیکه در خانه هایشان با بچه های خود فارسی صحبت می کنند تا در مدرسه یا جاهای دیگر لهجه بلوچی نداشته باشند، اما آیا در مورد شخصیت و غرور بچه های تان فکر کرده اید که زمانیکه بزرگ می شوند چه شخصیتی ببار می آیند و در ثانی فارسی تبعیضی دیگر علیه بچه های تان بکار می گیرند. سرخپوستان و ساکنان اصلی استرالیایی و بعضی از هندی ها که زبان مادریشان را از دست داده اند مشکلات تبعضی شأن حل نشد بلکه با از دست دادن ریشه فرهنگی خود بیشتر سرگردان شده اند.
محراب سرجوئی
لندن

No comments: