Monday, June 1, 2020

طرح گسترش سواحل مکران بسیار پیچیده تر از تقسیم بلوچستان می باشد حتی در حکومت خودمختار بلوچستان هم حل نخواهد شد.




بلوچستان یک سرزمین اشغالی شده است و بلوچ ایرانی نیست. حق تعیین سرنوشت ملی حق طبیعی ملت بلوچ می باشد. ملت بلوچ مانند  ملل دیگر دنیا حق آزاد زیستن در سرزمین اجدادی خود را  بعنوان یک ملت  
دارد.
ما تقسیم بلوچستان تحت اشغال ایران را محکوم می کنیم.


 سوال 

اهداف رژیم از تقسیم بلوچستان چیست? آیا محدود کردن علما و مذهبیون و ایجاد فاصله و جدایی بیشتر بین ملت بلوچ می باشد؟
ایران کشوری است که نخبگان آن ایران را یک کشور و یک ملت تعریف میکنند و این بدین  معناست که زبان و فرهنگ  فارس را در هم ادغام کرده اند و ملت ایران را ساخته اند . یعنی هر ایرانی فارس است و هر فارس ایرانی  و بقیه مهاجرند. غیر فارس ها باید در ایران  فارس حل شوند و یا کشور را ترک کنند.
 قبل از انقلاب مشروطه 1905 (که در ان زمان بلوچستان تحت اشغال فارس نبود) حکومت فارس غیر متمرکزبود  بنام ممالک محروسه اداره می شد.

بعد از انقلاب مشروطه 1905 نخبگانی ایرانی که در اروپا  تحصیل کرده بودند قانون اساسی ومجلس را به ایران معرفی کردند و مذهب کشور را شیعه 12 امامی و زبان را فارسی  گذاشتند و کشور را با سیستم اداری تمرکز قدرت از تهران (مرکز) قرار دادند.

ایران بصورت فرمانداری و در راس ان استاندار و وزیر کشور قرار دارد اداره می شود. ایران ملتی بنام ملت بلوچ را برسمیت نمی شناسد. دولت ملت بلوچ  را رغیب ملت فارس می بیند و تقسیمات کشوری تا حد الامکان طوری طراحی شده است که  ملیت ها در هیچ استانی در اکثریت نباشند و جاهایی که در اکثریت مانده اند به اقلیت تقسیم شوند. وظیفه دولت از بین بردن زبان و فرهنگ بلوچ و غیره می باشد چرا که بلوچ ها اکثریت سنی هستند مذهب بلوچ را در جنگ با ایران شیعه می بینند. اما این احساس ملی است  که بلوچ را در ایران 
بعنوان یک ملت زنده نگه داشته است و مذهب یکی از پایه های محکم ملت می باشد.

سوال

آیا طرح تصرف سواحل مکران  با تقسیم استان در ارتباط است?

موفقترین شهرهای دنیا در کنار رودخانه هایی که به دریا راه دارند یا لب دریاها هستند ساخته شده اند. طرح شهرکسازی سواحل مکران طرحی بسیار قدیمی است که در اواخر رژیم پهلوی شروع شده بود که انقلاب ایران  و جنگ 8 ساله ایران و عراق وبعد از آن تحریم ها موجب تاخیر در روند آن شد .

به چندین دلیل شهرک سازی  و کوچ دادن جمعیت غیر بلوچ به ساحل مکران برای ایران حیاتی است یک مسئله امنیت ملی ایران و دومی مسئله اقتصادی می باشد. اکثر شهرهای ایران با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند. هزینه آب شیرن کردن و انتقال آن به یزد کرمان و مرکز ایران فعلی  سنگیتر از انتقال جمعیت به سواحل می باشد. بنابر این طرح گسترش سواحل بسیار پیچیده تر از تقسیم بلوچستان می باشد حتی در حکومت خودمختار بلوچستان هم حل نخواهد شد.

 تهران سواحل مکران را خاک ایران می شناسد و هر ایرانی  تحت هر سیستم اداری کشوری(فدرالی _خودمحتار و نیمه خود مختار )  در هر نقطه ای در کشور حق سرمایه گذاری را دارد و دولت مسئول است که شرایط را برای سرمایه گذار فراهم کند. بنابراین تقسیم بلوچستان با تصرف زمین های سواحل مکران به حد زیادی کمک می کند.
 اما شاید در رابطه با اداره وشهر داری و مهاجرت و کنترل مردم بومی نقشی بسزای داشته باشد. 
تقسیم بلوچستان بیشتر تولید کار برای نخبگان وابسته به حکومت و کنترل بودجه است .

تقسیم بلوچستان  وضعیت اقتصادی بلوچ ها را عوض نخواهد کرد.شایدرفع تبعیض وضعیت بلوچ ها را بهترکند. وضعیت اقصادی شهرهای بلوچستان که به  کرمان , هرمزگان و خراسان جنوبی الحاق شده اند به مراتب  بدتر از شهرهای بلوچستان می باشند. اساس تقسیم بلوچستان بر تبعیض و نفرت حبیب الله دهمرده و همکاران او علیه ملت بلوچ و بلوچستان استوار است. احتمال اینکه تقسیم بلوچستان
وضعیت اجتماعی و اقتصادی بعضی از شهرهای بلوچستان را بدتر از امروز بکند بیشتر است.

نخبگانی  که در لیست استاندار و فرماندر بودن  هستند در وحله اول سود خواهند برد. دولت در پروسه ملت سازی و حل بلوچ در فارس بهتر می تواند عمل کند.  کنترل واحدهای کوچکتر برای دولت آسانتر است. نخبگان فارس نزدیک به 100 سال است که در بلوچستان ملت سازی می کند،  عده ای همچون افرادی غیر بومی بسان  حبیب الله دهمرده و عده ای بلوچ گجرزده  در این جنایت علیه ملت بلوچ همدستان محلی رژیم  هستند. 

تهران بدون همکاری همدستان محلی هیچ طرحی را نمی تواند به اجرا بگذارد. تیم منتخب این دوره مجلس از طرف اطلاعات سپاه منتخب شده  و هدف آنان نیز تصریح در همکاری برای تقسیم  بلوچستان بوده است .

 تهران چندین سال است که طرح تقسیم بلوچستان را اماده کرده است ,  اما تا حالا اجرا نشده است. این طرح تحت هیچ تعریفی به نفع بلوچ نمی باشد. دولت  در حال محاسبه  سود و ضرر اجرا این طرح می باشد و بلوچ ها باید بهای تقسیم بلوچستان را آنقدر بالا ببرند تا تهران حاضر به پرداخت بهای آن نباشد.
مهراب سرجو

No comments: