Tuesday, April 28, 2020

رشد احساس ملی‌گرایی در بلوچستان تحت اشغال ایران وملت های غیرفارس در ایران ملت فارس را نگران کرده است،

ناسیونالیسم فارس سببی برای برامدن ایران و هویت ایرانی بوده است. احساس فزاینده هویت ملی ایرانی و ادغام هر چه ببشتر ملت ها و سرزمین های بلوچ، عرب، ترک، گیلاکی به ملت فارس این مجال را داده است تا فرمانروایی را به نواحی ملت ها و سرزمین های ملت های نامبرده گسترش دهد. هر چه بر احساس ملیگرایی و هدفهای ملی ایرانی افزوده شود، گرایش به گسترش فرمانروایی فارس بر مناطق دیگر افزوده می شود. به این معنا که ناسیونالیسم فارس در پوشش ایران و ایرانی در مرکز با کشورسازی و تمرکز دولت تهران در هم آمیخته اند.

ناسیونالیسم فارس تعذیه کننده احساس هم هویتی بلوچ عرب، ترک، کرد، طبرستانی بوده است. تماس مداوم با ملل  تابع کنترل منابع سرزمین های اشغال شده ادعای نژاد برتر ایرانی بسیاری از ملل داخل ایران را تابع فارس کرده است.

تاثرات بد ناسیونالیسم فارس و امپراتوری یا امپرالیسم ایران به شرایط رشد نهضتهای استقلال طلب را در بین مردم و ملتهای تابع کمک کرده است. مدرن سازی در بلوچستان و شهرکسازها برای هدف انتقال دادن جمعیت کثیری از ملت ترک و فارس و غیره، فرصتهای شغلی و اداری و اقتصادی  و عدم دسترسی نخبگان محلی به رشد احساس ناسیونالیسم در بلوچستان کمک کرده است.

رشد احساس ملی‌گرایی  در بلوچستان تحت اشغال ایران وملت های غیرفارس در ایران ملت فارس را نگران کرده است، ملت فارس در عصر امروز شاید قادر به سرکوب نظامی ملت های  غیر فارس که به ناحق سرزمین هایشان اشغال شده اند نباشد. اما ملت فارس شاید قادر باشد با کمک عده ای از  نخبگان بلوچ، کرد، ترک عرب و غیره با طرح فدرالیسم ملت های استقلال طلب را سرکوب و از هم پاشیدن ایران جلوی گیری کنند.
مهراب سرجو لندن.

No comments: