Tuesday, April 28, 2020

ملت بلوچ اکنون دو گزینه پیش روی خود دارد؛

اگر مردم بلوچ با ملت استعمارگر فارس احساس یگانگی کنند، مردم بلوچستان تا ابد به استقلال نخواهند رسید. اگر اقدامات ملت فارس در بلوچستان باعث تسهیل جمعی بلوچ شود و مردم بلوچ با فارس و دیگر ایرانیان احساس یگانگی کنند نهضت ازادی بلوچستان جای پایی پیدا نخواهد کرد.
نهضت استقلال بلوچستان از ایران نیار به وجود کسانی دارد که اماده تلاش برای فداکاری باشند و از خطرات هراسی نداشته باشند تا بتوانند نهضت استقلال  را به ثمر برسانند.

بسیاری از مردم بلوچ رهایی از امپراتوری  شیعه فارس را ترجیح می دهند، اما بدون تشکیلات منسجم و رهبران سیاسی  و  تمرکزفعالان سیاسی روی نقاط اساسی و مهم، این کار علمی  نیست. دولت های تهران انگیزه برای برانگیختن مردم علیه ایران را فراهم کرده اند. بسیاری از نخبگان بلوچ و طرفداران خجالتی ایران براین باور هستند که ایران یک کشور قدرتمندی است و ملت های تحت اشغال نمی توانند ان را شکست دهند، این افراد با تاریخ جنبش های رهایی بخش اشنای کامل دارند، اما صادق نیستند، و تاریخ ثابت کرده است هیچ دولتی نتوانسته است در مقابل مردمی هر چند کوچک ولی مصمم  مقاومت کند و هزاران مثال وجود دارد که این نقطه را ثابت کند.

 ملت بلوچ اکنون دو گزینه  پیش روی خود دارد؛ یکی  فدرالیسم می باشد که امکانات تصدی برخی از مسئولیتها  را برای برخی از نخبگان بلوچ فراهم می کند. به احتمال زیاد تغییر چندانی بر روی زندگی مردم نخواهد داشت. بیشتر گفته می شود که  جنبش نخبگان برای پست های محلی می باشد.

گزینه دوم استقلال بلوچستان از ایران می باشد. جنبش استقلال بلوچستان از ایران  برای  احیای کرامت انسان وحق حقوق ملی بلوچ در یک کشور مستقل می باشد.  بلوچستان مستقل  فرصت مناسب را برای تشکیل ملت دولت  در مرزهای مشخص  برای ملتی مانند بلوچ  مثل سایر ملل دنیا فراهم  خواهد کرد. ملت بلوچ می تواند عضوی از اعضای  جامعه ببن مللی شود که در ان بلوچ خواهد توانست با دنیا تجارت و رقابت ازاد داشته باشند.
مهراب سرجوی لندن

No comments: