Tuesday, September 6, 2022

طرفی که باید برای توافق عجله کند ما نیستیم. رهبران ایران می گویند

 

طرفی که باید برای توافق عجله کند ما نیستیم. رهبران ایران می گویند

سران نظام جمهوری اسلامی براین باورند که  اگر«دو ماه دیگر اوضاع جنک در اوکراین به همین شکل ادامه یابد، وضعیت تغییر خواهد کرد. غربی ها به انرژی روسیه  وابسته اند».

آنها  بیشترین  امید خود را به زمستان سرد اروپا  بسته اند و فکر می کنند که بحران انرژی  در اروپا آمریکا و اروپا را مجبور می کند در مذاکرات به ایران امتیاز بدهند. در گزارشات محرمانه رژیم  وضعیت آلمان را این طور بیان می کند:

« وابستگی برخی از این کشورها مثل آلمان آن قدر زیاد است که چند روز پیش یکی از سیاستمداران این کشور به مردم توصیه کرد، دیگر با آب گرم حمام   نکنند».

در لابلای گزارشات داخلی  رژیم انها وضعیت اقتصادی  بریتانیا را این گونه توصیف می کنند.

«اوضاع در انگلیس از این بدتر است. روزنامه اکسپرس چاپ این کشور همین چند روز پیش شروع به تعریف و تحلیل دوباره کپک کرده بود».« چه کسی گفته همه کپک ها خطرناک هستند؟  می شود از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و کپک زده هم استفاده کرد. اینها سوای از تبعات مخرب سیاسی، اجتماعی، امنیتی هستند که غربی ها در جنگ شش ماهه اوکراین متحمل شده اند.» 

هرچند که  کووید وجنگ اوکراین اثرات  منفی بر اقتصاد اروپا و جهان گذشته اما محاسبه ایران در این مورد محاسبه بسیار اشتباهی است شاید صاحبان قدرت در ایران قادر به درک اروپا نیستند.

به نظرتحلیلگران سیاسی و نظامی  رژیم، ایران می تواند  بزرگترین تامین کننده  بازارگاز اروپا باشد.   بعضی بر این باور هستند یادداشت تفاهمی که ایران با روسیه  امضا کرد یک تاکتیک است  تا برای تسلیم شدن اروپا در برابر خواسته ایران  استفاده  شود.

به گفته  مقامت ارشد رژیم «مدتی است خبرهایی(غالبا از سوی مقامات و رسانه غربی) از مذاکرات هسته ای منتشر می شود که صحت و سقم آن معلوم نیست.

یک( خبری از رعایت خطوط قرمز در این اخبار دیده نمی شود. دو) همه تحریم ها قرار نیست لغو شوند. سه)سپاه پاسداران بازوی توانمد جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور همچنان در لیست تحریم هاست واز همه مهتر چهار)هیچ تضمین محکم و غیر قابل نقضی در کار نیست. چون دولت  رئیسی دراین باره اطلاع رسانی لازم را نداشته، و میزان صحت و سقم این اخبار را نمی دانیم.

اما لازم است نیم نگاهی به وضعیتی که اروپا در آن قرار دارد بیندازیم و بعد تصمیم بگیریم چرا که هنوز فرصت هست. به پیش بینی ها و گزارش هایی که موسسات و نهادهای بین الملل و بانک جهانی از اوضاع اقتصادی ایران منتشر می شود نیز توجه کنیم. قطعا اوضاع رفته رفته بهتر خواهد شد».

«دولت سیزدهم هم نشان داده بدون برجام و اف ای تی اف می شود کارهای بزرگی کرد. بنابراین، آن طرفی که باید عجله کند ما 

نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد»!

نتیجه گیری؛

رژیم جمهوری اسلامی ایران موفق شده تحریم را دور بزند و رژیم وضعیت اقتصادی ایران بهتر از دو سال پیش توصیف می کند و براین باور هستند  تا قبل از شروع فصل زمستان به قرارداد مطلوب خود خواهند رسید.

«نباید فراموش کرد تحریم، ابزار دشمن برای تحت فشار قراردادن ایران است لذا، هرگز این ابزار را بطور موثر کنار نخواهند گذاشت. همین فردا اگر اعلام شود، امریکا توافق را پذیرفته، تردید نکنید زمستان را که بگذارنند دوباره روز از نو روزی از نو».

ایران از برنامه ساخت بم اتم   و حمایت از تروریست  دست بردار نخواهد شد.  توافق یا عدم توافق از آنجایی که  رژیم مصمم به ساخت بمب هسته ای و متعهد به حمایت از تروریسم  است،  انها معتقدند توافق با پنج بعلاو یک پایدار نخواهد بود. 

 هرچند که  کووید وجنگ اوکراین اثرات  منفی بر اقتصاد اروپا و جهان گذشته اما محاسبه ایران در این مورد محاسبه بسیار اشتباهی است شاید صاحبان قدرت در ایران قادر به درک ایستادگی اروپا نیستند.

مهراب سرجوئی یک فعال سیاسی که برای استقلال بلوچستان از ایران تلاش می کند

No comments: